Tuesday 17 February 2009

Berat Badan Bertambah (BBB)

Entry yg ni lain macam sikit..nak cerita sedikit pengalaman pertama mengandung..sekarang dah empat bulan dan akan menjengah ke 5 bulan tidak lama lagi.
Ape yg nak diceritakan di sini ialah mengenai berat badanku..huhu..sejarah berat badanku tidak pernah mencecah 45 ke atas dan cita2ku selama ini telah pun tercapai tetapi dalam keadaan mengandung..mmm ntahla..


Hari pertama ke klinik membuat check up nurse bagitau aku mungkin akan mengalami risiko keguguran kerana berat badan kurang 45..aku relaks je masa tu..bila balik umah aku pun makan banyak..seperti biasa sebenarnya..2nd checkup berat badanku naik 2 kilo tapi masih tak sampai 45..masalahnya nurse tu marah lak sbb berat badan naik melebihi yg sepatutnya..aiiii aritu suruh naikkan berat badan..aku eeh kan aje..


3rd check up berat badanku menjadi masalah lagi kerana naik 2 kilo lagi dan kini telah pun mencapai 45..kali ni nurse tak marah sebab dia cakap penimbang tu mungkin rosak..kah2..dalam hati jela..aku relaks jugak..Ari jumaat ni nak buat check up lagi tp aku dah siap2 timbang kat JJ dan berat badanku dah naik 3kilo..Dah terpikir samada aku akan dimarahi atau tidak..mmm tgk jela..


Kesimpulannya di sini ade kena mengena ke berat badan dengan org mengandung..mengandung memang le berat badan meningkat kan..yg penting semua sihat..urine n darah aku seperti biasa, normal je insyaAllah.. Kepada pembaca yg ade pengalaman tolongla bagi pendapat yer..Terima kasih.
Itulah ceritanya BBB.

3 comments:

Suzana Abd Manan said...

Memang normal lah tu bila berat badan meningkat, tapi jangan berat sangat. Walaupun mengandung jangan lupa bersenam, nanti baby keluar senang dan badan kitapun sihat...itu saja lah nasihat dari ibu yg sudah 7 kali mengandung nie...hehe

HudaHanif said...

alamak tak pernah bersenamla..camne nak bersenam yer..cam yg dalam buku tu tau la..manela tau ade cara senaman selain yg dlm buku tu..ceritala pengalaman ckit..TQ

hnyhar said...

wah2..mencanak2 naik berat badan..as long as tak melebihi paras normal xpe jer..[normal : 10 - 12 kg dr brt bdn asal ]

jnji bb dan mummy sht alhamdulillah..